Omniumschool, plek waar je kan groeien.

Nieuwsbrief mei 2016

Ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod

Zoals eerder geschreven liepen de aanvragen tot financiering van de school via de gemeenten op een ‘nee’ uit, zowel bij de gemeente Almere als bij diverse gemeenten in ’t Gooi. De reden daarvoor is helder verwoord door staatsecretaris Sander Dekker:

“Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen. Een nieuwe school kan alleen van start wanneer hij hoort bij een erkende levensbeschouwelijke richting (katholiek, protestants, antroposofisch, enzovoorts). Met een prognose moeten de initiatiefnemers aantonen dat er vraag is naar een nieuwe school in die richting. Dit systeem van prognoses stamt uit de tijd van de verzuiling, waarin katholieke kinderen naar katholieke scholen gingen en protestantse kinderen naar protestantse scholen. Dat is echter nu geen automatisme meer, waardoor de prognoses niet altijd meer stroken met de daadwerkelijke belangstelling. En een school oprichten op grond van een pedagogisch concept kan nu niet of nauwelijks. Daardoor zit het onderwijsstelsel ‘op slot’.

Ondanks deze woorden hebben we in de afgelopen maanden een 2de keer de weg richting de gemeente Almere bewandeld. Eindconclusie: het systeem zit inderdaad volledig op slot.

Op 2 juli jl. heeft Staatssecretaris Dekker de brief ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’ aan de Tweede Kamer aangeboden, waarin hij bovenstaande als aanleiding benoemt om het anders te gaan doen, scholen meer ruimte te geven. Als onderdeel van dit plan hebben wij als vernieuwingsinitiatief onlangs deelgenomen aan een werkconferentie van het ministerie, om onze knelpunten te bespreken.

We zijn erg blij met de plannen van de staatsecretaris om nieuwe scholen meer ruimte te geven. Via een door het ministerie van OCW georganiseerde werkconferenties ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ hebben we opnieuw aangegeven dat ook dit nieuwe plan knelpunten geeft voor vernieuwende initiatieven. We hebben dit uiteraard schriftelijk kenbaar gemaakt, in de hoop dat deze knelpunten weggehaald zullen worden. Eveneens hebben wij gesproken met diverse vertegenwoordigers van meerdere politieke partijen. De verwachting is dat de nieuwe wetgeving op zijn vroegst half 2018 in werking zal treden, een termijn waar wij niet op willen wachten.

Staatssecretaris Sander Dekker

Op de conferentie Toptalenten van het ministerie van OCW, over ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’, zijn we uitgenodigd om met de staatsecretaris persoonlijk in gesprek te gaan.

DK met Sander Dekker

In dit gesprek hebben we oa gevraagd om een experiment rond financiering, niet alleen voor ons, maar voor alle scholen die in het huidige systeem niet kunnen starten. Helaas ziet de staatsecretaris hier geen ruimte voor, ivm mogelijke risico’s rond de nieuwe wetgeving. Lees hier meer over het verzoek om een pilot.

B3 school

Het enige alternatief om tóch zelfstandig te kunnen starten is een zogenoemde B3 start:

B3 scholen zijn niet-overheidsbekostigingsvrije scholen. Anders gezegd: B3 is een particulier dagschool voor basisonderwijs en/of voortgezet onderwijs.

Praktisch gezien verschilt een B3 school op meerdere gebieden van een overheidsbekostigde school. De onderwijsinspectie bezoekt deze scholen en kijkt of er aan een aantal basisvoorwaarden voldaan wordt. B3 betekent echter dat je vrijer bent om het onderwijs inhoudelijk vorm te geven, dus maatwerk kunt leveren voor alle kinderen en beter kunt innoveren – iets wat in het reguliere onderwijs wegens de huidige regelgeving niet altijd mogelijk is. Kinderen op de Omniumschool voldoen aan de leerplichtwet.

Volledige informatie van de onderwijsinspectie over toezicht op B3 scholen is hier te vinden.

Bekostiging

De bekostiging gaat zogezegd niet via de overheid. Normaal gesproken bedraagt de overheidsbijdrage € 6.000 – 10.000 euro per kind per jaar. We gaan daarbij niet uit van de norm van een reguliere school, 1 leerkracht op 25-30 kinderen, wat de kosten zou drukken. Minder kinderen per leerkracht betekent meer aandacht maar helaas dan wel hogere kosten. Daarbij krijgt een B3 school geen apart subsidie voor bijvoorbeeld het gebouw. Dit betekent dat we anders met kosten om moeten gaan en betrokkenheid van de ouders verwachten.

De tarieven van particuliere basisscholen starten minimaal bij € 11.000,- per kind per schooljaar. We zijn ons er serieus van bewust dat dit geen bedrag is dat iedereen zo maar op de bank heeft staan. Omdat wij geloven in de Omniumschool gaan wij deze maand in overleg met een financiële instantie, om te kijken naar alternatieven. U wordt hier op een later moment verder over geïnformeerd.  Ons einddoel is om de school voor iedereen betaalbaar te maken!

Bestaand schoolbestuur

Ondertussen zijn we natuurlijk bezig met het vinden van een schoolbestuur dat aan de slag wil met ons onderwijsconcept. Hiervoor heeft onlangs weer een gesprek plaatsgevonden. Waarom is dit voor ons zo belangrijk? Indien wij aan kunnen sluiten bij een bestaand bestuur is de kwestie rond de financiering opgelost.

Locatie

We zijn nog steeds gericht op zoek naar een locatie van ongeveer 400-600 m2, met afdoende buitenruimte op het terrein of daar dichtbij.

Belangstelling of ideeën?

Heeft u belangstelling voor ons vernieuwende onderwijs en onze school? Heeft u ideeën die ons verder kunnen helpen? Wij horen graag van u want de Omniumschool is voor en door ouders!

U kunt het nieuws van Omnium ook volgen via Facebook, Twitter of de Follow Omniumschool opties rechts op deze pagina. Abonneren op de Nieuwsbrief kan hier.

Namens het bestuur,

Dorien Kok

 

 

Voorstel voor een pilot dat ik richting Staatsecretaris Sander Dekker en de Vaste kamercommissie onderwijs heb gedaan ten aanzien van het stimuleren van onderwijsvernieuwing.
Dorien Kok

Kind in ontwikkeling, door Dorien Kok

MRvNS
Iedereen in het onderwijs kent wel de afkorting MRvNS: Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23.*

Staatssecretaris Sander Dekker vraagt hiermee aandacht voor de hedendaagse problematiek rond het starten van een school in ons land. “Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen.”

Dit is iets wat ik met mijn vernieuwingsschool Omniumschool letterlijk ondervind. Lees dit hier.

MRvVO
Niet alleen de voorwaarden om een nieuwe school te starten zijn aan vernieuwing toe. Vernieuwing in het onderwijs zelf, in de scholen dus, behoeft ruimte: MRvVO, oftewel: Meer ruimte voor vernieuwend onderwijs.

INVULLING ONDERWIJS
Wat goed onderwijs is kun je niet in één definitie zeggen…

View original post 752 woorden meer

Om met de woorden van staatsecretaris Sander Dekker van het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te spreken:

“Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen. Een nieuwe school kan alleen van start wanneer hij hoort bij een erkende levensbeschouwelijke richting (katholiek, protestants, antroposofisch, enzovoorts). Met een prognose moeten de initiatiefnemers aantonen dat er vraag is naar een nieuwe school in die richting. Dit systeem van prognoses stamt uit de tijd van de verzuiling, waarin katholieke kinderen naar katholieke scholen gingen en protestantse kinderen naar protestantse scholen. Dat is echter nu geen automatisme meer, waardoor de prognoses niet altijd meer stroken met de daadwerkelijke belangstelling. En een school oprichten op grond van een pedagogisch concept kan nu niet of nauwelijks. Daardoor zit het onderwijsstelsel ‘op slot’. 

De procedures om nieuwe scholen te beginnen sluiten niet meer aan bij maatschappelijke ontwikkelingen. Zij zijn nog gebaseerd op een verzuilde samenleving. In vrijwel alle sectoren zijn de ordeningsprincipes van de verzuiling langzaamaan verdwenen. Instellingen als ziekenhuizen en vakbonden hebben hun levensbeschouwelijke grondslagen doorgaans verlaten en zijn opgegaan in algemene organisaties. Het onderwijs lijkt echter immuun te zijn geweest voor het proces van ontzuiling en secularisering. Terwijl het lidmaatschap van kerken en het bezoek van religieuze diensten sinds de jaren zestig fors is gedaald, is nog steeds ongeveer zestig procent van onze scholen op religieuze grondslag gebaseerd. Daarmee rijst de vraag in hoeverre het onderwijsaanbod werkelijk aansluit bij de belevingswereld van ouders en kinderen.” 

In de praktijk betekent dit dat er nauwelijks nieuwe scholen starten volgens deze procedure, laat staan scholen die vernieuwing brengen in het onderwijs. Alleen bestaande schoolbesturen lukt dit soms nog, wat helaas geen voorbode is voor onderwijsvernieuwing en innovatie.

Op 2 juli jl. heeft Staatssecretaris Dekker de brief ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’ aan de Tweede Kamer aangeboden, waarin hij bovenstaande als aanleiding benoemt om het anders te gaan doen, scholen meer ruimte te geven. Als onderdeel van dit plan hebben wij als vernieuwingsinitiatief onlangs op uitnodiging deelgenomen aan een werkconferentie van het ministerie, om onder andere onze knelpunten te bespreken.

Onze aanvraag om een door de overheid bekostigde school te starten moet echter nog aan de oude voorwaarden voldoen.

Besluit
Het besluit van de gemeenteraad in Almere om Omniumschool op te nemen in het plan van scholen 2016-2018 heeft helaas geen positief vervolg gehad vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

We zijn telefonisch door de Gemeente Almere geïnformeerd over het feit dat onze vernieuwende onderwijsplannen volgens het ministerie niet passen in het huidige systeem. Omniumschool is uniek, richtingvrij en daarom met geen bestaande school in Nederland te vergelijken. Dit is mede waarom het voor ons niet mogelijk is om aan te tonen hoeveel leerlingen wij over 15 jaar zullen hebben, wat een vereiste is om te starten.

Alhoewel een groot deel van de Tweede Kamer aangegeven heeft sympathiek te staan tegenover een voorstel voor meer ruimte voor nieuwe scholen, is het helaas nog niet mogelijk te starten vanuit deze aanpak en dus alsnog overheidsbekostiging te verkrijgen.

We willen starten!
Dit betekent echter niet dat de school niet kan starten. We gaan verder met ‘plan B’, zoals we dit vanaf het begin genoemd hebben, omdat we niet kunnen wachten op wijzigingen vanuit het ministerie.

Zoals meerdere vernieuwende onderwijsinitiatieven – als de Democratische scholen, willen wij in Almere starten zonder overheidsbekostiging. Geen Democratische school, we volgen de lijn van Kernonderwijs – zoals omschreven op onze website http://Omniumschool.nl.

B3
Overheidsbekostigingsvrije scholen worden B3 scholen wordt genoemd: ‘een school in de zin van artikel 1, onderdeel b, onder 3 van de Leerplichtwet 1969’. Anders gezegd: B3 is een particulier dagschool voor basisonderwijs en/of voortgezet onderwijs.

Praktisch gezien verschilt een B3 school op meerdere gebieden van een overheidsbekostigde school. De onderwijsinspectie bezoekt de school en kijkt of er aan een aantal basisvoorwaarden is voldaan. Dat betekent dat je vrijer bent om het onderwijs vorm te geven zoals je dat werkelijk zou willen en dus maatwerk kunt leveren voor alle kinderen en beter kunt innoveren, iets wat in het reguliere onderwijs wegens de huidige regelgeving niet altijd mogelijk is. Kinderen op de Omniumschool voldoen gewoon aan de leerplichtwet.

De bekostiging gaat niet via de overheid. Wij vragen van ouders een bijdrage die gelijk is aan dat wat de overheid op andere scholen per kind subsidieert. Dit is net zoals op de Democratische en Vrije scholen niet afdoende, omdat we niet uitgaan van de norm van een reguliere school waar men werkt met 1 leerkracht op 25-30 kinderen. Minder kinderen per professional betekent hogere kosten. Daarbij krijgt een B3 school geen apart subsidie voor bijvoorbeeld het gebouw. Dit betekent dat we anders met kosten om moeten gaan en betrokkenheid van de ouders verwachten.

Ons standpunt is en blijft dat ons onderwijs voor ieder kind toegankelijk moet zijn. We willen een plek bieden waar je als kind kan groeien. Eén adres voor 0-20 jaar. Een plek waar je herkend en gekend wordt. Maatwerkonderwijs: je werkt met jouw eigen onderwijsarrangement. Brede ondersteuningsschool: professionele begeleiding zoveel mogelijk in de school. Modern, toekomstgericht internationaal projectonderwijs. Veel aandacht voor structuur, het leerproces en basisvaardigheden. Onderwijs binnen en buiten de school. Groeien in je eigen talent.

Om praktische en financiële redenen zullen wij niet direct starten met  voortgezet onderwijs. Het principe blijft echter staan: voortgezet onderwijs op meerdere niveaus per kind mogelijk.

Plan B is vanaf de start door ons voorbereid als alternatief voor een mogelijk nee van de minister.  We gaan nu aan de slag om het plan verder uit te werken, op papier en praktisch gezien. We informeren u zo snel mogelijk verder.

Heeft u belangstelling voor ons vernieuwende onderwijs en onze school? Laat dit graag aan ons weten!

Volledige informatie van de onderwijsinspectie over toezicht op B3 scholen is hier te vinden:

Lees hier meer nieuws.

Logo Ministerie OCWOp maandag 12 oktober vond de conferentie Op weg naar Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen (MRvNS) plaats. Tijdens deze dag gingen medewerkers van het ministerie voor OCW aan de hand van de zogenoemde Routeplanner in gesprek met ca. 70 mensen met een diverse achtergrond: initiatiefnemers van nieuwe scholen, vertegenwoordigers van bestaande scholen, ouders, leraren en gemeenten. Dorien Kok was hier namens stichting Omniumscholen bij aanwezig.

Deze dialoog leverde voor het ministerie nieuwe inzichten op en maakte duidelijk welke aandachtspunten er bij de verschillende betrokkenen leven. De resultaten van de conferentie zijn terug te vinden in bijgaande mindmap. Deze bestaat uit vijf onderdelen:

  • presentatie van Simone de Bakker (OCW);
  • vragen uit de zaal en de antwoorden;
  • terugkoppeling van de algemene rondetafelgesprekken;
  • presentatie van Mark Imandt (SEO Economisch Onderzoek);
  • aanbevelingen van de thematische rondetafelgesprekken.

De inbreng tijdens de conferentie helpt het ministerie bij het verder uitwerken van plannen om te komen tot een wetsvoorstel. Het doel is om het conceptwetsvoorstel begin 2016 door middel van een internetconsultatie voor te leggen aan alle betrokkenen. De komende maanden zullen er nog een aantal bijeenkomsten plaatsvinden waar het ministerie met belanghebbenden praten over de verschillende onderdelen van het voorstel.

Bekijk de Mindmap Conferentie MRvNS.

Lees ook:Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’

Nieuws september 2015

Tweede kamer

Op 2 juli jl. is de brief ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’, aan de Tweede Kamer aangeboden.
In de brief kondigt Staatssecretaris Dekker aan dat OCW in samenwerking met betrokken partijen deze visie nader zal uitwerken.  Op 12 oktober organiseert het ministerie een eendaagse werkconferentie om de verschillende onderdelen van het voorstel in inhoudelijke deelsessies verder uit te werken. Jelle Berens en Dorien Kok zullen hier op uitnodiging aan deelnemen. Lees de brief hier: Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’
 
Op 7 september kwam Tjitske Siderius voor Omniumschool op bezoek. Ze is volksvertegenwoordiger van de SP voor onderwijs en kinderopvang. We zijn erg blij met haar uitnodiging om te praten over de knelpunten in het onderwijs, maatwerkonderwijs en onderwijs dat past. het was een goed gesprek. Onze visie op onderwijs komt erg overeen. We voelen ons gesteund in ons streven.

PO raad en VO raad 

Op 3 september heeft Dorien Kok op uitnodiging om tafel gezeten met meerdere PO-raad en VO-raad adviseurs en coördinatoren. De raden zijn geïnformeerd over ons initiatief, waarna de conclusie getrokken werd dat we aanjagers zijn voor vernieuwend onderwijs. We waren het eens over dat er ruimte moet komen voor een maatwerkdiploma. Het gesprek gaf een goede wederzijdse uitwisseling ten aanzien van ideeën en ervaringen.

Brein versus onderwijs

De basis voor de Kernonderwijs onderwijsvisie op de Omniumschool ligt in de neurobiologie: hoe de hersenen werken bepaalt hoe we voor het leren aan de slag gaan met een kind.

Naar het onderwijs vertaald betekent dit: leren door te doen, met alle zintuigen die je hebt.

Lees hier verder.

Agenda

12 oktober

Werkconferentie ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’, – Ministerie OCW.

We zijn verder in afwachting van een afspraak met Karin Straus (VVD) en Michel Rog (CDA).

 

Meer nieuws

Het nieuws van augustus leest u hier.

Abonneren op de Nieuwsbrief kan hier.

De basis voor de Kernonderwijs onderwijsvisie op de Omniumschool ligt in de neurobiologie: hoe de hersenen werken bepaalt hoe we voor het leren aan de slag gaan met een kind.

Naar het onderwijs vertaald betekent dit: leren door te doen, met alle zintuigen die je hebt.

Jonge kinderen zijn al in staat tot intellectuele prestaties als de aanpak bij hun leeftijd past. Basis daarvoor zijn de zintuigen en wat deze doen met informatie vanuit een actieve en afwisselende omgeving. Elke aanwijzing die via de zintuigen binnenkomt is onderdeel van het leermoment. Deze leermomenten vormen de basis van de ontwikkeling van het netwerk in ons brein. Een goede samenwerking tussen de cognitieve vaardigheden van het kind en de ontwikkeling van diens brein zorgt ervoor dat dit kind leerstrategieën ontwikkeld, meteen vanaf de geboorte. Het is dus van belang dat de ontwikkeling van de kinderhersenen zo vroeg en veelzijdig mogelijk wordt ondersteunt om aan de natuurlijke leergierigheid te kunnen voldoen. De aangeboren nieuwsgierigheid moet worden gestimuleerd, vanuit prikkeling en afwisseling. Dit geeft een leergierig kind.  Zeker de ontwikkeling van het visuele systeem speelt hierbij een grote rol. Hoe meer een kind al op jonge leeftijd leert, hoe groter de groei op oa cognitief gebied.

Als ouders, kinderopvang en school kunnen wij het kind stimuleren en ondersteunen om zich optimaal te ontplooien.

Meer lezen over neurodidactiek kan hier: Brein versus onderwijs.

De Gooi en Eemlander 28 augustus 2015G&E 20150828Klik op het artikel om deze te vergroten.

Nieuws augustus 2015

Agenda

Donderdag 3 september PO-raad en VO-raad

Maandag 7 september SP kamerlid Tjitske Siderius

Maandag 12 oktober werkconferentie Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen – Ministerie OCW

Nieuws

5 augustus 2015 Op 2 juli jl. heeft Staatssecretaris Dekker de brief ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’ aan de Tweede Kamer aangeboden. In de brief kondigt hij aan dat OCW in samenwerking met betrokken partijen deze visie nader zal uitwerken. Eerder dit jaar heeft Dorien Kok namens stichting Omniumscholen deelgenomen aan een consultatiegesprek op het ministerie over dit onderwerp. Op 12 oktober as. organiseert het ministerie een eendaagse werkconferentie om de verschillende onderdelen van het voorstel in inhoudelijke deelsessies verder uit te werken. Dorien Kok zal hier op uitnodiging van het ministerie aan deel nemen.

15 augustus 2015 Op 25 juni jl. heeft de gemeenteraad van Almere het ‘Plan van scholen 2016 – 2018’ vastgesteld, waar de Omniumschool in opgenomen is. Het Plan van scholen is 8 juli verzonden aan de minister van Onderwijs, Cultuur en wetenschap (OCW). Het Plan van scholen Almere 2016 – 2018 ligt ter inzage bij de gemeente tot 26 september. Nieuw te stichten scholen moeten in dit plan staan om geld te krijgen van OCW te krijgen. Dit geld wordt gebruikt om de school te starten en  in stand te houden. Voor 1 januari beslist de minister over een werkelijke start van de Omniumschool.

Klik op het artikel om deze te vergroten.

Artikel Scholenplan Almere krant

20 augustus 2015 De Nationale DenkTank buigt zich de komende 2 jaar over onderwijs, net zoals wij van stichting Omniumscholen. “Hoe kunnen we het leren in Nederland zo organiseren en faciliteren, dat het talent van de individuele leerling tot bloei komt en dat het leren beter aansluit  bij de permanent veranderende omgeving?” is hun vraag. De DenkTank is net zoals wij bezig met op dit gebied geconstateerde knelpunten. We hebben daarom aangeboden om met de DenkTank om tafel te gaan. Lees hier meer over de Nationale DenkTank.

MEER NIEUWS

Het nieuws van juli leest u hier.

Abonneren op de Nieuwsbrief kan hier.

Nieuws juli 2015

Nieuws

Op 6 juli jl. hebben Jelle en Dorien op uitnodiging om tafel gezeten met Frans Schouwenburg. Frans is expert onderwijsvernieuwing en strategisch adviseur bij Kennisnet. Daarbij is hij onder andere betrokken bij nieuwe onderwijsinitiatieven zoals O4nt en de Sterrenschool. Frans is zeer enthousiast over het Kernonderwijsconcept. We maken graag gebruik van zijn aanbod om ons te ondersteunen bij de opstart van de Omniumschool.

Kennisnet lanceerde op 27 mei zijn boek het boek ‘Scholen om van te leren’, met daarin portretten van acht vernieuwende scholen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Die laten zien dat het binnen de wettelijke grenzen mogelijk is om het onderwijssysteem zo in te richten dat het zich aanpast aan de ontwikkeling van de leerling. Hij vraagt met dit boek aandacht voor de gedurfde initiatieven van deze scholen en wil het onderwijs inspireren en laten zien hoe deze vernieuwende scholen maatwerk voor individuele leerlingen realiseren.

Kennisnet stelt het boek gratis digitaal beschikbaar. Download het boek ‘Scholen om van te leren

Op 8 juli is er op uitnodiging een gesprek geweest op het Ministerie van OCW betreffende de knelpunten die wij signaleren in het onderwijs en ook voor de verwezenlijking van ons schoolconcept. Het is een lang en goed gesprek geweest, waaruit wij mogen concluderen dat er al hard gewerkt wordt aan enkele knelpunten, zoals bijvoorbeeld ruimte voor nieuwe scholen. We hebben een update gekregen van de komende wijzigingen in beleid en de mogelijkheden die er voor ons zijn.

Wij zullen onze aandacht gericht houden op de knelpunten en de oplossing hiervan. Na de zomervakantie gaan we hiervoor ook om tafel met de VO-raad en PO-raad, die schriftelijk bevestigd hebben dat ze de knelpunten die wij schetsten voor een groot deel herkennen.

Meer nieuws

Het nieuws van juni 2015 leest u hier.

Abonneren op de Nieuwsbrief kan hier.

Op 18 juni jl. is er in de voorbereidende raadsvergadering in de gemeente Almere gesproken over het voorgesteld raadsbesluit om de Omniumschool in het lokale plan van scholen 2016-2018 als bedoeld in de Wet op het Primair Onderwijs op te nemen. Hierover kunt u hier verder lezen.

Op 25 juni jl. stond de opname in het plan van scholen als raadsvoorstel op de agenda van de gemeenteraad van Almere. Een raadsvoorstel is een besluit of meerdere besluiten die genomen moeten worden om een bepaald doel te bereiken. Tijdens de raadsvergadering wordt er definitief besloten over een voorstel. Raadsleden kunnen hier een stemverklaring over afgeven en/of aangeven dat er over gestemd moet worden. Er is geen stemverklaring afgegeven, ook was er geen verzoek om te stemmen.

De gemeenteraad is akkoord gegaan met het voorstel plan van scholen 2016-2018. De gemeente Almere zegt dus definitief ja tegen de Omniumschool.

Afhandeling raadsvoorstel Vaststelling van het Plan van Scholen 2016-2018 (RV-31):

Procedureschema Almere: Procedureschema Almere