Omniumschool, plek waar je kan groeien.

Op vrijdag 2 december 2016 hebben Dorien Kok en Claudia Benmesahel-Kruidbos namens stichting Omniumscholen deelgenomen aan de conferentie ‘MRvNS in de praktijk’. Voor het  ministerie van OCW was deze bijeenkomst een belangrijk moment om met elkaar het gesprek te voeren over de praktische uitwerking van de instrumenten van Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

groepsfoto-conferentie-mrvns-in-de-praktijk

Tijdens de conferentie, en de regiobijeenkomsten die daaraan vooraf gingen, is er onder andere gesproken over het startformulier (het formulier waarmee initiatiefnemer een aanvraag doet om te worden opgenomen in de bekostiging), het gesprek in de regio, het toezicht en de belangstellingsmeting. Hierbij kwamen veel vragen en suggesties naar boven.

Tijdens afgelopen regiobijeenkomsten en de conferentie heeft het ministerie veel bruikbare input en inzichten opgehaald. Op basis van alle informatie die het ministerie tijdens deze bijeenkomsten op heeft gehaald kunnen de conceptproducten aanscherpt worden. Dit betekent dat het ministerie gaat kijken of en hoe al de feedback verwerkt kan worden. Dat zal ook betekenen dat het ministerie afwegingen moet maken en men niet alles kan overnemen.

Het wetsvoorstel zelf is op vrijdag 30 september 2016 in de ministerraad besproken. De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. De verwachting is dat het wetsvoorstel nog tijdens deze kabinetsperiode bij de Tweede Kamer kan worden ingediend. Zie ook het nieuwsbericht hierover.

 

 

 

Herblog van Kindercoachblog.

7 juli 2016 was een mooie dag voor het onderwijs in Nederland.

De motie van Tjitske Siderius (SP) over ‘mogelijkheden om bovenregionale voorzieningen die zowel zorg als onderwijs aanbieden te financieren’ is aangenomen.

Met ruime meerderheid is in die nacht in de Tweede Kamer ook de motie rond onderwijsvrijheid in belang van leerrecht aangenomen (motie Rog/Ypma).

Lees hier de complete blog over deze moties.

30 september 2016

In juli 2015 kondigde staatssecretaris Dekker zijn voornemen aan om het systeem van scholenstichting te moderniseren. De afgelopen maanden is dit voornemen in overleg met een groot aantal partijen, waaronder stichting Omniumscholen, uitgewerkt tot het conceptwetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen (MRvNS).

Staatssecretaris Sander Dekker vraagt hiermee aandacht voor de hedendaagse problematiek rond het starten van een school in ons land. “Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen.”

Op 30 september zal er voor MRvNS weer een bijeenkomst worden georganiseerd in Den Haag met initiatiefnemers van nieuwe scholen. Deze keer gericht op de uitwerking van MRvNS in concrete instrumenten.

Concreet wil het Ministerie van OCW stilstaan bij het (politieke) proces rond MRvNS, willen het het startdocument testen en wil het ministerie de belangstellingsmeting doornemen.

Claudia

Claudia Benmesahel-Kruidbos Positief Ontwikkelingspsycholoog Mediërend Leren®

Claudia is toegetreden tot het bestuur van stichting Omniumscholen. Zij brengt veel expertise over kindontwikkeling mee.

Claudia: “Ik geloof in de ontwikkelingsmogelijkheid van ieder kind!
Het is aan ons om de juiste ingang te vinden. Niet ontwikkelen bestaat niet, een plafond wordt door de omgeving bepaald, nooit door het kind zelf.

Als Docent I.V.P (Instrumenteel Verijkings Programma) van Feuerstein houd ik mij bezig met Structurele Cognitieve Modificeerbaarheid.

Het begrip “modificeerbaarheid” staat centraal in Feuerstein’s werk. Het biedt kinderen de mogelijkheid om te functioneren in nieuwe situaties en zich aan veranderende situaties aan te passen. Iets wat in de huidige, snel veranderende maatschappij voor iedereen van groot belang is. Ieder mens is in staat om uit te stijgen boven zijn huidige niveau van functioneren en beter te leren profiteren van nieuwe leerervaringen.

Mediatie is een door Lev Vygotsky ontwikkeld concept, dat berust op het sociaal-culturele uitgangspunt dat ieder mens het waardevolle om hem heen wil overdragen aan een volgende generatie.

Ieder kind heeft recht op een optimale ontwikkeling binnen de mogelijkheden die het zelf heeft.

Als moeder van twee kinderen aan beide uiterste kanten van het gemiddelde heb ik mij altijd verzet tegen “hokjes denken”. Mijn oudste zoon is hoogbegaafd en ging met 8 jaar reeds naar het VO. De jongste zoon is meervoudig beperkt en rolstoel gebonden. Voor beide kinderen geldt dat ze zich optimaal hebben kunnen ontwikkelen binnen de mogelijkheden die zij hadden.

Mijn missie is het om ieder kind, ongeacht leeftijd, talent, beperking of afkomst een optimale ontwikkeling te geven.
Mijn motto is ‘leren is voor het moment, ontwikkeling voor de rest van je leven’.

Kinderen hebben hun omgeving (ouders en school) nodig om tot een optimale ontwikkeling te kunnen komen. De Omnium school is hiervoor de juiste plek. Niet van opgelegd van boven af maar samen in co-creatie op weg naar een mooie toekomst.

Sinds 2008 werk ik binnen mijn eigen praktijk en geniet ik dagelijks van de successen die de kinderen behalen nadat ze bij ons zijn geweest. Talenten mogen ontwikkelen op basis van de hulpvraag van het kind zorgt voor een mooie toekomst.”

Nieuwsbrief mei 2016

Ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod

Zoals eerder geschreven liepen de aanvragen tot financiering van de school via de gemeenten op een ‘nee’ uit, zowel bij de gemeente Almere als bij diverse gemeenten in ’t Gooi. De reden daarvoor is helder verwoord door staatsecretaris Sander Dekker:

“Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen. Een nieuwe school kan alleen van start wanneer hij hoort bij een erkende levensbeschouwelijke richting (katholiek, protestants, antroposofisch, enzovoorts). Met een prognose moeten de initiatiefnemers aantonen dat er vraag is naar een nieuwe school in die richting. Dit systeem van prognoses stamt uit de tijd van de verzuiling, waarin katholieke kinderen naar katholieke scholen gingen en protestantse kinderen naar protestantse scholen. Dat is echter nu geen automatisme meer, waardoor de prognoses niet altijd meer stroken met de daadwerkelijke belangstelling. En een school oprichten op grond van een pedagogisch concept kan nu niet of nauwelijks. Daardoor zit het onderwijsstelsel ‘op slot’.

Ondanks deze woorden hebben we in de afgelopen maanden een 2de keer de weg richting de gemeente Almere bewandeld. Eindconclusie: het systeem zit inderdaad volledig op slot.

Op 2 juli jl. heeft Staatssecretaris Dekker de brief ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’ aan de Tweede Kamer aangeboden, waarin hij bovenstaande als aanleiding benoemt om het anders te gaan doen, scholen meer ruimte te geven. Als onderdeel van dit plan hebben wij als vernieuwingsinitiatief onlangs deelgenomen aan een werkconferentie van het ministerie, om onze knelpunten te bespreken.

We zijn erg blij met de plannen van de staatsecretaris om nieuwe scholen meer ruimte te geven. Via een door het ministerie van OCW georganiseerde werkconferenties ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ hebben we opnieuw aangegeven dat ook dit nieuwe plan knelpunten geeft voor vernieuwende initiatieven. We hebben dit uiteraard schriftelijk kenbaar gemaakt, in de hoop dat deze knelpunten weggehaald zullen worden. Eveneens hebben wij gesproken met diverse vertegenwoordigers van meerdere politieke partijen. De verwachting is dat de nieuwe wetgeving op zijn vroegst half 2018 in werking zal treden, een termijn waar wij niet op willen wachten.

Staatssecretaris Sander Dekker

Op de conferentie Toptalenten van het ministerie van OCW, over ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’, zijn we uitgenodigd om met de staatsecretaris persoonlijk in gesprek te gaan.

DK met Sander Dekker

In dit gesprek hebben we oa gevraagd om een experiment rond financiering, niet alleen voor ons, maar voor alle scholen die in het huidige systeem niet kunnen starten. Helaas ziet de staatsecretaris hier geen ruimte voor, ivm mogelijke risico’s rond de nieuwe wetgeving. Lees hier meer over het verzoek om een pilot.

B3 school

Het enige alternatief om tóch zelfstandig te kunnen starten is een zogenoemde B3 start:

B3 scholen zijn niet-overheidsbekostigingsvrije scholen. Anders gezegd: B3 is een particulier dagschool voor basisonderwijs en/of voortgezet onderwijs.

Praktisch gezien verschilt een B3 school op meerdere gebieden van een overheidsbekostigde school. De onderwijsinspectie bezoekt deze scholen en kijkt of er aan een aantal basisvoorwaarden voldaan wordt. B3 betekent echter dat je vrijer bent om het onderwijs inhoudelijk vorm te geven, dus maatwerk kunt leveren voor alle kinderen en beter kunt innoveren – iets wat in het reguliere onderwijs wegens de huidige regelgeving niet altijd mogelijk is. Kinderen op de Omniumschool voldoen aan de leerplichtwet.

Volledige informatie van de onderwijsinspectie over toezicht op B3 scholen is hier te vinden.

Bekostiging

De bekostiging gaat zogezegd niet via de overheid. Normaal gesproken bedraagt de overheidsbijdrage € 6.000 – 10.000 euro per kind per jaar. We gaan daarbij niet uit van de norm van een reguliere school, 1 leerkracht op 25-30 kinderen, wat de kosten zou drukken. Minder kinderen per leerkracht betekent meer aandacht maar helaas dan wel hogere kosten. Daarbij krijgt een B3 school geen apart subsidie voor bijvoorbeeld het gebouw. Dit betekent dat we anders met kosten om moeten gaan en betrokkenheid van de ouders verwachten.

De tarieven van particuliere basisscholen starten minimaal bij € 11.000,- per kind per schooljaar. We zijn ons er serieus van bewust dat dit geen bedrag is dat iedereen zo maar op de bank heeft staan. Omdat wij geloven in de Omniumschool gaan wij deze maand in overleg met een financiële instantie, om te kijken naar alternatieven. U wordt hier op een later moment verder over geïnformeerd.  Ons einddoel is om de school voor iedereen betaalbaar te maken!

Bestaand schoolbestuur

Ondertussen zijn we natuurlijk bezig met het vinden van een schoolbestuur dat aan de slag wil met ons onderwijsconcept. Hiervoor heeft onlangs weer een gesprek plaatsgevonden. Waarom is dit voor ons zo belangrijk? Indien wij aan kunnen sluiten bij een bestaand bestuur is de kwestie rond de financiering opgelost.

Locatie

We zijn nog steeds gericht op zoek naar een locatie van ongeveer 400-600 m2, met afdoende buitenruimte op het terrein of daar dichtbij.

Belangstelling of ideeën?

Heeft u belangstelling voor ons vernieuwende onderwijs en onze school? Heeft u ideeën die ons verder kunnen helpen? Wij horen graag van u want de Omniumschool is voor en door ouders!

U kunt het nieuws van Omnium ook volgen via Facebook, Twitter of de Follow Omniumschool opties rechts op deze pagina. Abonneren op de Nieuwsbrief kan hier.

Namens het bestuur,

Dorien Kok

 

 

Voorstel voor een pilot dat ik richting Staatsecretaris Sander Dekker en de Vaste kamercommissie onderwijs heb gedaan ten aanzien van het stimuleren van onderwijsvernieuwing.
Dorien Kok

Kind in ontwikkeling, door Dorien Kok

MRvNS
Iedereen in het onderwijs kent wel de afkorting MRvNS: Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23.*

Staatssecretaris Sander Dekker vraagt hiermee aandacht voor de hedendaagse problematiek rond het starten van een school in ons land. “Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen.”

Dit is iets wat ik met mijn vernieuwingsschool Omniumschool letterlijk ondervind. Lees dit hier.

MRvVO
Niet alleen de voorwaarden om een nieuwe school te starten zijn aan vernieuwing toe. Vernieuwing in het onderwijs zelf, in de scholen dus, behoeft ruimte: MRvVO, oftewel: Meer ruimte voor vernieuwend onderwijs.

INVULLING ONDERWIJS
Wat goed onderwijs is kun je niet in één definitie zeggen…

View original post 752 woorden meer

Om met de woorden van staatsecretaris Sander Dekker van het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te spreken:

“Het is in Nederland enorm ingewikkeld om een nieuwe school te beginnen. Zeker wanneer deze school niet behoort tot een traditionele geloofsovertuiging. Hierdoor is er weinig ruimte voor vernieuwend en innovatief onderwijsaanbod. Bij het beoordelen van een nieuw schoolinitiatief kijken wij nu vooral naar geloofsovertuiging en aantallen leerlingen. Een nieuwe school kan alleen van start wanneer hij hoort bij een erkende levensbeschouwelijke richting (katholiek, protestants, antroposofisch, enzovoorts). Met een prognose moeten de initiatiefnemers aantonen dat er vraag is naar een nieuwe school in die richting. Dit systeem van prognoses stamt uit de tijd van de verzuiling, waarin katholieke kinderen naar katholieke scholen gingen en protestantse kinderen naar protestantse scholen. Dat is echter nu geen automatisme meer, waardoor de prognoses niet altijd meer stroken met de daadwerkelijke belangstelling. En een school oprichten op grond van een pedagogisch concept kan nu niet of nauwelijks. Daardoor zit het onderwijsstelsel ‘op slot’. 

De procedures om nieuwe scholen te beginnen sluiten niet meer aan bij maatschappelijke ontwikkelingen. Zij zijn nog gebaseerd op een verzuilde samenleving. In vrijwel alle sectoren zijn de ordeningsprincipes van de verzuiling langzaamaan verdwenen. Instellingen als ziekenhuizen en vakbonden hebben hun levensbeschouwelijke grondslagen doorgaans verlaten en zijn opgegaan in algemene organisaties. Het onderwijs lijkt echter immuun te zijn geweest voor het proces van ontzuiling en secularisering. Terwijl het lidmaatschap van kerken en het bezoek van religieuze diensten sinds de jaren zestig fors is gedaald, is nog steeds ongeveer zestig procent van onze scholen op religieuze grondslag gebaseerd. Daarmee rijst de vraag in hoeverre het onderwijsaanbod werkelijk aansluit bij de belevingswereld van ouders en kinderen.” 

In de praktijk betekent dit dat er nauwelijks nieuwe scholen starten volgens deze procedure, laat staan scholen die vernieuwing brengen in het onderwijs. Alleen bestaande schoolbesturen lukt dit soms nog, wat helaas geen voorbode is voor onderwijsvernieuwing en innovatie.

Op 2 juli jl. heeft Staatssecretaris Dekker de brief ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen: naar een moderne interpretatie van artikel 23’ aan de Tweede Kamer aangeboden, waarin hij bovenstaande als aanleiding benoemt om het anders te gaan doen, scholen meer ruimte te geven. Als onderdeel van dit plan hebben wij als vernieuwingsinitiatief onlangs op uitnodiging deelgenomen aan een werkconferentie van het ministerie, om onder andere onze knelpunten te bespreken.

Onze aanvraag om een door de overheid bekostigde school te starten moet echter nog aan de oude voorwaarden voldoen.

Besluit
Het besluit van de gemeenteraad in Almere om Omniumschool op te nemen in het plan van scholen 2016-2018 heeft helaas geen positief vervolg gehad vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

We zijn telefonisch door de Gemeente Almere geïnformeerd over het feit dat onze vernieuwende onderwijsplannen volgens het ministerie niet passen in het huidige systeem. Omniumschool is uniek, richtingvrij en daarom met geen bestaande school in Nederland te vergelijken. Dit is mede waarom het voor ons niet mogelijk is om aan te tonen hoeveel leerlingen wij over 15 jaar zullen hebben, wat een vereiste is om te starten.

Alhoewel een groot deel van de Tweede Kamer aangegeven heeft sympathiek te staan tegenover een voorstel voor meer ruimte voor nieuwe scholen, is het helaas nog niet mogelijk te starten vanuit deze aanpak en dus alsnog overheidsbekostiging te verkrijgen.

We willen starten!
Dit betekent echter niet dat de school niet kan starten. We gaan verder met ‘plan B’, zoals we dit vanaf het begin genoemd hebben, omdat we niet kunnen wachten op wijzigingen vanuit het ministerie.

Zoals meerdere vernieuwende onderwijsinitiatieven – als de Democratische scholen, willen wij in Almere starten zonder overheidsbekostiging. Geen Democratische school, we volgen de lijn van Kernonderwijs – zoals omschreven op onze website http://Omniumschool.nl.

B3
Overheidsbekostigingsvrije scholen worden B3 scholen wordt genoemd: ‘een school in de zin van artikel 1, onderdeel b, onder 3 van de Leerplichtwet 1969’. Anders gezegd: B3 is een particulier dagschool voor basisonderwijs en/of voortgezet onderwijs.

Praktisch gezien verschilt een B3 school op meerdere gebieden van een overheidsbekostigde school. De onderwijsinspectie bezoekt de school en kijkt of er aan een aantal basisvoorwaarden is voldaan. Dat betekent dat je vrijer bent om het onderwijs vorm te geven zoals je dat werkelijk zou willen en dus maatwerk kunt leveren voor alle kinderen en beter kunt innoveren, iets wat in het reguliere onderwijs wegens de huidige regelgeving niet altijd mogelijk is. Kinderen op de Omniumschool voldoen gewoon aan de leerplichtwet.

De bekostiging gaat niet via de overheid. Wij vragen van ouders een bijdrage die gelijk is aan dat wat de overheid op andere scholen per kind subsidieert. Dit is net zoals op de Democratische en Vrije scholen niet afdoende, omdat we niet uitgaan van de norm van een reguliere school waar men werkt met 1 leerkracht op 25-30 kinderen. Minder kinderen per professional betekent hogere kosten. Daarbij krijgt een B3 school geen apart subsidie voor bijvoorbeeld het gebouw. Dit betekent dat we anders met kosten om moeten gaan en betrokkenheid van de ouders verwachten.

Ons standpunt is en blijft dat ons onderwijs voor ieder kind toegankelijk moet zijn. We willen een plek bieden waar je als kind kan groeien. Eén adres voor 0-20 jaar. Een plek waar je herkend en gekend wordt. Maatwerkonderwijs: je werkt met jouw eigen onderwijsarrangement. Brede ondersteuningsschool: professionele begeleiding zoveel mogelijk in de school. Modern, toekomstgericht internationaal projectonderwijs. Veel aandacht voor structuur, het leerproces en basisvaardigheden. Onderwijs binnen en buiten de school. Groeien in je eigen talent.

Om praktische en financiële redenen zullen wij niet direct starten met  voortgezet onderwijs. Het principe blijft echter staan: voortgezet onderwijs op meerdere niveaus per kind mogelijk.

Plan B is vanaf de start door ons voorbereid als alternatief voor een mogelijk nee van de minister.  We gaan nu aan de slag om het plan verder uit te werken, op papier en praktisch gezien. We informeren u zo snel mogelijk verder.

Heeft u belangstelling voor ons vernieuwende onderwijs en onze school? Laat dit graag aan ons weten!

Volledige informatie van de onderwijsinspectie over toezicht op B3 scholen is hier te vinden:

Lees hier meer nieuws.